2014. dec 09.

A gyorsforgalmi út tervezett fejlesztése kapcsán

írta: PM 18. kerület
A gyorsforgalmi út tervezett fejlesztése kapcsán

2014. december 8.-án rendkívüli ülést tartott a Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottság. Az ülésnek egyetlen napirendi pontja volt: a BKK által készített "Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út fejlesztése tanulmányterve" című anyag változatainak részletes ismertetése (és megvitatása).

Az anyag terjedelme óriási, ezért a kerület honlapjára nem került ki, mivel azonban a TFFB-ben tag képviselőnk, Petrovai László digitális formában is kikérte, közzétesszük. (A dokumentumokat tartalmazó mappa a képre kattintva érhető el.)

ferihegyi_1.jpg

A bizottság ülésére a Párbeszéd Magyarországért Párt képviselőcsoportja közlekedési szakértőivel konzultálva az alábbi állásfoglalást adta be:

Tisztelt Főépítész Úr!

Tisztelt Településfejlesztési és Fenntartható Fejlődési Bizottság!

Frakciónk és a Párbeszéd Magyarországért Párt közlekedési szakértői átvizsgálták a gyorsforgalmi út fejlesztési terveivel kapcsolatban az elmúlt héten rendelkezésünkre bocsájtott anyagot, mely vizsgálati anyagnak véleményünk szerint nem tekinthető, ugyanis érdemi vizsgálatot nem végez.

A legfontosabb probléma, hogy a kerület szempontjából kívánatos, a felüljárókat elbontó, szintbeli csomópontokat kialakító 2x2 – 2x3 sávos változatot érdemben nem vizsgálták. A lehetséges keresztmetszeti kialakítások közt (B/2 változat, 24. oldal a műszaki leírásban) a kerület számára megfelelő változatot ugyan szerepeltették, de az érdemi vizsgálatra kiválasztott, mindössze 4 változat közé nem választották be (ez a 4 változat ugyanakkor nem is négy független szcenárió, hanem a tervezők által kívánatosnak tekintett végső állapot közbülső ütemei, tehát érdemi összehasonlításra nem is alkalmas).

A továbbvizsgált változatokat egy biankó MCA alapján választották ki (18. oldal). Az úgynevezett multikritériumos analízisben – fordítsuk bátran magyarra: sokfeltételes vizsgálatban – bármilyen definíciót-indoklást vagy kvantifikált pontrendszert nélkülözve értékelték gyakorlatilag szájíz alapján az egyes keresztmetszeti kialakításokat, néhol egészen abszurd eredménnyel (például pozitív környezetvédelmi besorolást kizárólag a közúti kapacitást bővítő alváltozatok kaptak).

Mindeközben a további vizsgálatra érdemesnek tartott, majd megvalósításra javasolt, városi autópályát kialakító változatok a tervezők érezhetően már prekoncepcióként létező eredeti elképzelésén kívül gyakorlatilag mindennek ellentmondanak:

  • ellentmond a Főváros terveinek, hiszen a BKK által kidolgozott, és a Fővárosi Közgyűlés által előzetesen elfogadott, valamint társadalmi vitára bocsátott Balázs Mór Tervben (a Főváros 2030-ig tartó közlekedésfejlesztési stratégiája) a személygépjármű-forgalom jelenlegi 35%-os részarányának 20%-ra csökkentését irányozták elő (B.4 pont, lásd: http://www.bkk.hu/bmt/docs/BMT.pdf), mindeközben a tervezők egy nagyobb személygépjármű-forgalmat előirányzó kapacitásbővítést terjesztettek elő
  • ellentmond a Főpolgármester úr nyilatkozatának, miszerint 2016-ig mindenképp be kell vezetni a „dugódíjat”. A gépjármű-behajtási díj alkalmazása mellett nem lesz akkora igény a Hungária körút elérésére, amely indokolná a tervezők által javasolt városi autópálya kiépítését.
  • ellentmond a Kormány elképzeléseinek, hiszen a Kormány a Liszt Ferenc Repülőtér minőségi közlekedési kapcsolatát kötött pályán (vasúton) kívánja megvalósítani. A két hete elfogadott 1696/2014. (XI. 26.) kormányhatározat felsorolja a Kormány által 2020-ig támogatott közlekedési fejlesztéseket, ebben szerepel a „Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása” is.
  • ellentmond a nemzetközi gyakorlatnak, és ezt épp, hogy a tanulmánynak kellett volna kimutatnia. Az anyagban ugyan szerepel egy összefércelt benchmarkelemzés (131-143. oldal) internetről (google maps/streetview) összevadászott adatokkal és képekkel, ebből azonban pont a lényeg nem derül ki: tőlünk nyugatra, keletre és északra is belátták: városhatáron belül nincs helye felüljárós csomópontokkal teletűzdelt városi autópályának. Városon belül mindenhol szintbeli csomópontos városi főút van, városhatáron kívül pedig autópálya (ezt mi most is teljesítjük, a reptér 2-es terminálja autópálya-csomóponton kapcsolódik az M4 megépült szakaszára).
  • és ami a legfontosabb: ellentmond a kerület érdekeinek:

o    nem csökkenti, hanem növeli a kerületünket terhelő gépjárműforgalmat. A forgalmi szimuláció eredményei szerint (94-95. oldal) a Gyömrői útra jóval nagyobb pluszforgalom terhelődik, mint amennyivel az Üllői út tehermentesül. Ráadásul a kialakítani javasolt autópálya forgalomvonzó jellege miatt a jelenleg is túlzsúfolt Haladás utca – Ráday Gedeon utca útvonal forgalma a szimuláció szerint az elviselhetetlenségig fog nőni.

o    nem csökkenti, hanem növeli a Gyömrői út területelvágó hatását. Növekszik Erzsébettelep és Bélatelep elszigeteltsége a kerülettől. A Csaba utcai és Vajk utcai kapcsolatok érdemi fejlesztésére az autópályás változat nem enged lehetőséget.

o    nem oldja meg a ceglédi vasútvonal átjárhatatlanságának problémáját. Egy kötelezően lerajzolt, de teljesen használhatatlan és ötlettelen felüljáró-terv szerepel csak a Lakatos út – Felsőcsatári út kapcsolat megteremtésére. A TFFB által korábban felvetett, az Alpár utca vonaláig eltolt felüljáró lehetőségét, valamint a Szemeretelepnél a vasút külön szintű keresztezését egyáltalán nem vizsgálták.

o    nem fejleszti, hanem rombolja kerületünk gazdaságát. A tervezők által végső soron javasolt IV. változat mértéktelen kisajátításokat igényel, többek közt a Sárkány Center, mint a kerület egy fontos munkaadója és gazdasági szereplőjének elbontásával is számolnak.

Összességében a bemutatott tervet nem javasoljuk támogatni. Csak ismételni tudjuk a februári előzetes elemzésünk eredményét, amellyel az akkori TFFB tagsága szinte teljes mértékben azonosulni is tudott, és annak megfelelő vizsgálatok igényét fejezte is ki akkor a tervezők felé:

„Amit mi szeretnénk látni, az egy homogén, 2x2 sávos út, ám városi jelleggel, mindenhol szintbeli csomópontokkal, a sugárirányú műtárgyak helyett harántirányú, a vasúton való átjárhatóságot lehetővé tevő műtárgyakkal.”

A bemutatott tervek ezt nem tükrözik, ezért a kerület részéről támogatásukat nem javasoljuk.

Tisztelettel:

Petrovai László
várostervező-, városgazdasági szakmérnök
vezető településtervező
frakcióvezető
Párbeszéd Magyarországért XVIII. kerületi képviselőcsoportja

Szólj hozzá

közlekedés ügyek gyorsforgalmi TFFB